Register van maatregelen. Beheersplannen III (2022/2027) - Wallonië
Maatregelenprogramma Derde Beheersplannen – WG Informatiefiche van de maatregel Statuut van de maatregel Aanvullend Referentie 17_03 KRW_BP3 © SPW Environnement/DEE – V1.2 1 Titel Herziening van de milieuvergunningen afhankelijk van de aan de waterlichamen toegewezen milieudoelstellingen Onderwerp Elk bedrijf is onderhevig aan een reeks milieubeperkingen en -voorwaarden waaraan het zich moet houden. Deze worden vastgelegd in een milieuvergunning en hebben, in het bijzonder, betrekking op de lozing van afvalwater. De lozingsvoorwaarden hebben betrekking op zowel de hoeveelheden verontreinigende stoffen (uitgedrukt in concentratie of belasting) als de bijbehorende controlesystemen. De voorwaarden worden toegepast door middel van algemene, integrale of sectorale voorwaarden die soms gepaard gaan met bijzondere voorwaarden die specifiek rekening houden met het ontvangende milieu. Wanneer de waterbeschermingsmaatregelen ontoereikend of ongeschikt worden bevonden, kan de vergunning worden herzien. De milieudoelstellingen van de KRW zijn het bereiken van de "goede toestand" voor alle waterlichamen in Wallonië tegen 2027. De voorliggende maatregel draagt bij tot de verbetering van de toestand van waterlichamen die nog niet de goede toestand hebben bereikt als gevolg van industriële verontreiniging. Wanneer een vergunning wordt gewijzigd, wordt rekening gehouden met de beste beschikbare technieken (BBT) voor het bereiken van ecologisch en economisch aanvaardbare niveaus van verontreinigende stoffen. Motivatie De Waalse waterlichamen die de goede ecologische toestand in 2018 niet bereikten, worden onderworpen aan een analyse van de druk waaraan zij blootstaan, op basis van de waarneming van verontreinigende stoffen in de waterlopen en van de emissies door de verschillende sectoren. Deze analyse geeft aan welke van de belastende factoren (met name landbouw, sanering en industrie) de belangrijkste is/zijn die verantwoordelijk is/zijn voor het niet bereiken van de goede toestand. De analyse van deze druk is de eerste stap in de methodologie voor het herzien van de vergunningen in de maatregelen 0110_12 en 0220_02 van het SGBPII. Van de waterlichamen waarvoor was vastgesteld dat de industriële sector in significante mate verantwoordelijk was voor de verontreiniging, werd op basis van de bij de administratie aangegeven lozingen (bijvoorbeeld in het kader van de heffing op industrieel afvalwater en de EPRTR-aangifte) nagegaan welke industrieën potentieel voor de verontreiniging verantwoordelijk waren. Daarnaast kan het toezicht op de ondernemingen in het kader van maatregel 18 eveneens tot gevolg hebben dat bepaalde vergunningen moeten worden herzien. Deze aanpak maakt het mogelijk rekening te houden met de verschillende emissies (industriële en niet-industriële) binnen eenzelfde waterlichaam en met de gevoeligheid daarvan, terwijl emissienormen alleen individueel betrekking hebben op een lozing zonder het waterlichaam in zijn geheel te bekijken. Deze maatregel 17 is een aanvulling op en een vervanging van maatregel 0110_12 van het SGBPII. Uitvoering De uitvoering van deze maatregel is gekoppeld aan de uitvoering van maatregel 19.1. De lijst van inrichtingen waarvan de vergunning zou moeten worden herzien, is uitgewerkt volgens de methodologie voor het uitvoeren van maatregelen 0110_12 en 0220_02 van het BPSDII, op basis van de analyse van de druk die is verricht voor het BPSDIII (zie hoofdstuk "6.1.4 Reductiedoelstellingen", "c. Prioritaire stoffen en prioritaire gevaarlijke stoffen" voor de methodologie). Ten slotte kunnen deze bedrijven worden onderworpen aan DHC-controle in het kader van maatregel 18 van het BPSDIII ("Versterken van de controles op de in de milieuvergunning vastgelegde voorwaarden") 1) indien nodig vóór de herziening van hun vergunning, en 2) om na te gaan of de gewijzigde voorwaarden in de herziene vergunningen worden nageleefd. In 2024 zullen bij DESu 3 nieuwe voltijdse personeelsleden moeten worden aangeworven voor de uitvoering van maatregelen 17 en 19. Zij zullen met name de nieuwe vergunningsaanvragen in behandeling kunnen nemen, zodat de ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor de te controleren bedrijven, zich daarop kunnen toeleggen. De vergunningsherzieningen zullen plaatsvinden van 2024 tot 2027, met een jaarlijkse evaluatie van het aantal daadwerkelijk herziene vergunningen.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA5MTc=