Register van maatregelen. Beheersplannen III (2022/2027) - Wallonië
Maatregelenprogramma Derde Beheersplannen – WG Informatiefiche van de maatregel Statuut van de maatregel Aanvullend Referentie 42_03 KRW_BP3 © SPW Environnement/DEE – V1.2 1 Titel Voortzetting en verbetering van de voorlichting en bewustmaking van burgers en belanghebbenden over de KRW Onderwerp De maatregel is bedoeld om te communiceren, enerzijds over het thema water met de verschillende belanghebbenden (het grote publiek, bepaalde stakeholders) en binnen het bestuur (intra-SPW), en anderzijds over de voortgang van de wetgeving en de toepassing ervan in Wallonië. Dankzij het gebruik van moderne middelen, afgestemd op elk publiek, kan het bestuur beter communiceren en bepaalde maatregelen doen toepassen. Voorrang zal worden gegeven aan de communicatie over de inhoud van het maatregelenprogramma van de derde cyclus van beheerplannen voor 2022 - 2027. Motivatie De voorstellen voor "bewustmakingsacties" zijn gebaseerd op de maatregel "bewustmaking BP2 0640_02", die nog steeds geldt, maar ook op de voorstellen die burgers, stakeholders en wateractoren hebben geformuleerd tijdens het openbaar onderzoek naar de voornaamste aandachtspunten en "belangrijke kwesties". Enerzijds moeten de wateractoren en het grote publiek worden geïnformeerd over de toestand van de waterlichamen en de aandachtspunten van de Kaderrichtlijn Water. Anderzijds moet het maatregelenprogramma dat is vastgelegd in het kader van de derde cyclus van beheerplannen per stroomgebiedsdistrict worden meegedeeld en uitgelegd aan het grote publiek en aan de medewerkers van het bestuur. Uitvoering Communicatie via twee hoofdlijnen, die een reeks van de meest gevraagde uit te voeren communicatie-acties zullen bijeenbrengen. Deze twee hoofdlijnen onderscheiden zich door het type doelgroep: 1. INTERNE communicatie (personeel, directoraten en andere entiteiten van de SPW): De interne actoren binnen SPW beter informeren/sensibiliseren over watergerelateerde thema's en problematieken (KRW) • Periodiek eenvoudig thematisch materiaal produceren (brochures, affiches, webcontent, enz.), bestemd voor SPW-personeel en verband houdend met de KRW (verplichtingen, stand van zaken in Wallonië, …) • De andere directoraten-generaal, departementen, directoraten, ION's via interne kanalen (nieuwsbrieven, webcontent, informatiedagen enz.) periodiek informeren over de KRW 2. EXTERNE communicatie (burgers en in het bijzonder scholen, wateroperatoren, sociaal-economische groeperingen, enz.): De burgers, met inbegrip van de scholen, de externe actoren (wateroperatoren en stakeholders) en de verschillende sociaal-economische organisaties beter informeren/sensibiliseren rond de thema's en problemen die verband houden met water en met de aandachtspunten van de kaderrichtlijn Water (verplichtingen, stand van zaken in Wallonië…) • De doelgroepen met eenvoudige en ludieke thematische middelen (brochures, affiches, schooldossiers…) en via verschillende kanalen (webcontent, gemeentelijke infobladen, tv-/radiospots, thematische presentaties, infodagen, enz.) periodiek informeren over de toestand van het water in Wallonië, de verplichtingen en doelstellingen van de KRW… • Sensibiliseren rond goede praktijken, zowel voor burgers als voor de economische sectoren… • FAQ opstellen ten behoeve van journalisten en de algemene media, enz. De aldus bepaalde communicatieacties zullen nader worden uitgewerkt in een jaarlijks actieprogramma. Dat zal vier communicatieacties vastleggen die elk jaar door de CREA moeten worden gerealiseerd (idealiter één actie per doelgroep).
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA5MTc=