Uitdagingen PG3 -Wallonië

Uitdaging 7. De kennis en de economische benaderingen in verband met water en met de verschillende aanwen- dingen ervan 1 verbeteren De economische analyse van het watergebruik is een van de pijlers van de waterbeheerplannen en maatregelenprogramma’s. Ze is gericht op twee hoofddoelstellingen: • implementatie van de economische principes op het vlak van waterbeheer, namelijk het principe van terugverdiening van de kosten van de diensten verbonden aan het gebruik van water alsook van de milieukosten door de economische sectoren, in toepassing van het principe dat de vervuiler betaalt; • evaluatie van de financiële impact, voor elk van de betrokken sectoren, van de voorgestelde maatregelen voor het bereiken van de milieudoelstellingen met betrekking tot de waterlichamen. In geval van buitenproportionele kosten kunnen afwijkingen van de goede staat worden aangevraagd. 1 Financiering van het waterbeleid. Het is in dit kader dat maatregelen die het mogelijk maken de terugverdiening van de kosten van diensten verbonden met water te verbeteren , zijn voorgesteld bij de eerste beheerplannen en daarna zijn omgezet in de gewestelijke wet gev ing. De ac tualisering van de percent ages van terugverdiening van de kosten van de watergebonden diensten (openbare dienst voor productie/distributie van drinkwater en collectieve zuiveringsdienst) door de grootste economische sectoren (huishoudens, landbouw, industrie) is aan de gang, met het oog op het voorstellen van mechanismes die de billijkheid van de bijdragen van de sectoren naargelang hun gebruik van de diensten en hun milieu- impact verbeteren . De recente droogteperiodes , die waarschijnlijk nog vaker zullen voorkomen door de klimaatopwarming , tonen aan dat het noodzakelijk is de verschillende gebruiksvormen van watervoorraden te reguleren en voorrang te geven aan toepassingen die gevolgen hebben voor de gehele bevolking, zoals de drinkwatervoorziening of de elektriciteitsproductie. In de belangenafweging moet ook rekening worden gehouden met de sociale, culturele, sociaaleconomische en economische aspecten van water in de Waalse waterwegen. Naast de bovengenoemde regeling en de uitdagingen van het milieubehoud, moeten de toekomstige plannen rekening houden met het meervoudige gebruik van waterwegen, met inbegrip van de scheepvaart (handelsscheepvaart en pleziervaart), sport, toerisme en vrijetijdsactiviteiten op waterlichamen of in rivieren. In een context van rationaliteit van de begrotingsmiddelen dient elke beschikbare financiering ten goede te kunnen komen aan alle aspecten van milieu en mag ze geen enkele activiteit negatief beïnvloeden door er een andere te willen bevorderen . Het proces tot herziening van het gemeenschappelijke landbouwbeleid (‘ Politique Agricole Commune , PAC’) is ook een gelegenheid om financiële middelen te overwegen die tegelijk de agrarische sector en de vrijwaring van de waterhuishouding ondersteunen. In het kader van deze vereiste van transversaliteit van de publieke actie, dient elke economische steun afhankelijk te worden gemaakt van een milieueffectenstudie, waarbij onder meer de eerbiediging van de Kaderrichtlijn Water wordt geverifieerd. De verschillende analyses gelinkt aan de evaluatie van eventuele buitenproportionele kosten van de maatregelenprogramma’s, zijn geactualiseerd bij de tweede beheerplannen (kostenefficiëntie- analyse, kosten-batenanalyse, analyse van de aan de sectoren te betalen capaciteit) en zullen worden verbeterd bij de uitwerking van de derde beheerplannen. Aangezien water een hulpbron is waarvan de vrijwaring afhangt van het geheel van de activiteiten van de maatschappij, moet met het beheer ervan rekening worden gehouden in het grote gewestelijke ordenings- en ontwikkelingsbeleid . De doelstellingen verbonden aan de Kaderrichtlijn Water moeten worden geïntegreerd in verschillende plannen en programma’s die richting geven aan de menselijke activiteiten en hun impacts op kwaliteit of beschikbaarheid van de waterhuishouding. Het opleggen van lozingsnormen die het bereiken van de milieudoelstellingen niet compromitteren, kunnen bijvoorbeeld voorwaarden zijn voor het opzet ten van elke nieuwe economische activiteit. 24 25 Bescherming van het water in Wallonië Bescherming van het water in Wallonië

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA5MTc=