Belangrijke kwesties (kaderrichtlijn water). 3e cyclus van beheersplannen in Wallonië

De plannen voor het beheer van de gebieden voor visteelt en visvangst, economische vectoren voor de valorisering van het water en het waterleven, zijn ook middelen voor controle en preventie. In de belangenafweging moet ook rekening worden gehouden met de sociale, culturele, sociaaleconomische en economische aspecten van water in de Waalse waterwegen. Naast de bovengenoemde regeling en de uitdagingen van het milieubehoud, moeten de toekomstige plannen rekening houden met het meervoudige gebruik van waterwegen, met inbegrip van de scheepvaart (handelsscheepvaart en pleziervaart), sport, toerisme en vrijetijdsactiviteiten op waterlichamen of in rivieren. In een context van rationaliteit van de begrotingsmiddelen dient elke beschikbare financiering ten goede te kunnen komen aan alle aspecten van milieu en mag ze geen enkele activiteit negatief beïnvloeden door er een andere te willen bevorderen. Het proces tot herziening van het gemeenschappelijke landbouwbeleid ('Politique Agricole Commune, PAC') is ook een gelegenheid om financiële middelen te overwegen die tegelijk de agrarische sector en de vrijwaring van de waterhuishouding ondersteunen. In het kader van deze vereiste van transversaliteit van de publieke actie, dient elke economische steun afhankelijk te worden gemaakt van een milieueffectenstudie, waarbij onder meer de eerbiediging van de Kaderrichtlijn Water wordt geverifieerd. Sinds de jaren 2000 bedragen de investeringen van de SPGE in sanitaire voorzieningen en de SWDE in de productie en distributie van water respectievelijk 3,68 miljard en meer dan 1,70 miljard euro. Om de uitdagingen van de derde beheersplannen aan te gaan, is de duurzame financiering van de sanitaire sector een cruciale kwestie die moet worden aangepakt. In overeenstemming met het terugwinningsprincipe van de kosten van de met het water verband houdende diensten, worden alle saneringskosten (investeringskosten, exploitatiekosten, financiële lasten, enz.) doorberekend in de waterprijs via de component 'reële kostprijs van de waterzuivering'. De eenheidsprijs van de reële kostprijs van de waterzuivering is gestegen van € 0,5229/m3 in 2005 naar € 2,365/m3 in 2019 en de gemiddelde prijs van drinkwater is nu hoger dan € 5/m3. Andere financieringsbronnen zullen hoogstwaarschijnlijk in aanmerking moeten worden genomen in de maatregelenprogramma's om toekomstige uitdagingen aan te gaan en de druk op de reële kostprijs van de waterzuivering en de waterprijs te verminderen. De verschillende analyses gelinkt aan de evaluatie van eventuele buitenproportionele kosten van de maatregelenprogramma's, zijn geactualiseerd bij de tweede beheerplannen (kostenefficiëntieanalyse, kosten-batenanalyse, analyse van de aan de sectoren te betalen capaciteit) en zullen worden verbeterd bij de uitwerking van de derde beheerplannen. Aangezien water een hulpbron is waarvan de vrijwaring afhangt van het geheel van de activiteiten van de maatschappij, moet met het beheer ervan rekening worden gehouden in het grote gewestelijke ordenings- en ontwikkelingsbeleid. De doelstellingen verbonden aan de Kaderrichtlijn Water moeten worden geïntegreerd in verschillende plannen en programma's die richting geven aan de menselijke activiteiten en hun impacts op kwaliteit of beschikbaarheid van de waterhuishouding. Het opleggen van lozingsnormen die het bereiken van de milieudoelstellingen niet compromitteren, kunnen bijvoorbeeld voorwaarden zijn voor het opzetten van elke nieuwe economische activiteit. 25 Bescherming van het water IN WALLONIË

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA5MTc=