Background Image
Previous Page  3 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 40 Next Page
Page Background

3

Waarom Overstromingsrisicobeheerplannen en Waterbeheerplannen per

stroomgebiedsdistrict?

Door herhaaldelijke overstromingen en rekening houdend met de opwarming van de aarde is het belangrijk om een

algemene strategie te definiëren en ons met krachtige hulpmiddelen te wapenen voor het beheer van overstromingsrisico's.

Wallonië zet zich hiervoor in sinds 2003, namelijk sinds de goedkeuring door de Waalse regering van het plan ‘PLUIES’

(Prévention et Lutte contre les Inondations et leurs Effets sur les Sinistrés - Preventie en bestrijding van de overstromingen

en hun gevolgen voor de slachtoffers) dat wordt beheerd door de Transversale Groep Overstromingen (TGO).

De Overstromingsrisicobeheerplannen (ORBP) kaderen in de actualisering van het plan 'PLUIES'. Ze zijn opgesteld onder

leiding van de TGO en voldoen aan de eisen van de Europese Richtlijn 2007/60/EG, de zogenaamde Overstromingsrichtlijn

(OR). In Wallonië is deze richtlijn omgezet in het Waterwetboek (boek II van het Milieuwetboek). De richtlijn legt een reeks

bepalingen op aan de lidstaten in verband met het beheer van het overstromingsrisico. De Waalse overheidsdienst heeft de

ORBP opgesteld dankzij overleg met en deelname van alle belanghebbenden van de betrokken sector.

Na de definitieve goedkeuring door de Waalse regering zullen de ORBP volledig opgenomen worden in het plan 'PLUIES'.

De implementatie van deze strategie moet in overeenstemming zijn met de doelstellingen van de Europese Richtlijn

2000/60/EG, bekend als de Kaderrichtlijn Water (KRW). Daarom moeten de tijdschema's voor de toepassing van de twee

richtlijnen samenvallen en moeten deze ontwerpversies voor de eerste Overstromingsrisicobeheerplannen samen met de

tweede Waterbeheerplannen per stroomgebiedsdistrict (stroomgebiedbeheerplannen -SGBP) aan een openbaar onderzoek

worden onderworpen.

Deze ontwerpversies van de tweede Beheerplannen per stroomgebiedsdistrict volgen op de eerste plannen die in juni 2013

in Wallonië werden aangenomen. Het is duidelijk dat de problemen met betrekking tot de kwaliteit van het rivierwater en

grondwater in Wallonië en Europa niet in slechts 6 jaar kunnen worden opgelost. Daarom biedt de Kaderrichtlijn Water de

lidstaten de mogelijkheid om de uitvoering van de opeenvolgende maatregelenprogramma's over een aantal cycli van 6 jaar

te spreiden om het gevraagde resultaat te bereiken.

Hoewel we een verbetering in de waterkwaliteit in onze rivieren en ons grondwater vaststellen ten opzichte van de

toestandsbeschrijving aan het begin van de eerste Waalse plannen, zullen de doelstellingen echter niet bereikt zijn aan het

einde van de eerste cyclus per eind 2015. De problemen die zijn vastgesteld bij het opstellen van de eerste plannen zijn nog

altijd relevant.

Ongezuiverd stedelijk afvalwater, individuele sanering in de landelijke gebieden, industrieel afval, overmatige bemesting van

gewassen door de landbouwers, niet-rationeel gebruik van pesticiden zijn allemaal drukken die de kwaliteit van onze rivieren

blijven beïnvloeden of de bruikbaarheid van onze watervoorraden verminderen. In de Kaderrichtlijn Water wordt een

verbetering of handhaving in goede conditie van deze voorraden opgelegd. Daarnaast is het structuurherstel van onze