Table of Contents Table of Contents
Previous Page  72 / 79 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 72 / 79 Next Page
Page Background

Tweede beheerplannen

Maatregelenprogramma

Pagina 72 van 79

Informatiefiche van de maatregel

0640_02 - Ontwikkeling van een algemene communicatie- en bewustmakingsstrategie op

lange termijn voor alle wateractoren

Onderwerp

De maatregel is bedoeld om te communiceren over enerzijds het thema water met de

verschillende belanghebbenden (het grote publiek, bepaalde belanghebbenden), en

over anderzijds de voortgang van de wetgeving en de toepassing ervan in Wallonië.

Dankzij het gebruik van moderne middelen die zijn aangepast aan elk publiek kan de

autoriteit bepaalde maatregelen beter communiceren en afdwingen. Communicatie

binnen de administratie (intra-Waalse Overheidsdienst) wordt ook overwogen.

Er zal prioriteit worden gegeven aan de communicatie met betrekking tot de inhoud

van het maatregelenprogramma van de tweede cyclus beheerplannen voor 2015-2021.

Motivatie

Enerzijds moeten de wateroperatoren en het grote publiek worden geïnformeerd over

de status van de waterlichamen en de uitdagingen van de Kaderrichtlijn Water.

Anderzijds moet het maatregelenprogramma dat is voorzien in het kader van de

tweede cyclus beheerplannen per stroomgebiedsdistrict worden meegedeeld en

uitgelegd aan het grote publiek en de medewerkers van de administratie

Uitvoering

In eerste instantie wil het project communiceren over de status van de waterlichamen

door verspreiding van een rapport. Vervolgens zal de communicatie betrekking hebben

op de stroomgebiedsbeheersplannen en het maatregelenprogramma dat moet

worden uitgevoerd, via seminaries die bedoeld zijn voor de administratie en

vervolgens een verspreiding naar het grote publiek via een internetplatform en sociale

netwerken.

Stappen

Voorlopige planning

1 Propaganda in verband met een openbaar onderzoek naar

de stroomgebiedsbeheersplannen in het kader van de

Landbouwbeurs van Libramont

2015

2 Actualisering, bewerking en online publicatie van het

rapport met de gegevens van de monitoringnetwerken

voor de waterkwaliteit

2016

3 Verspreiding van de informatie die is bedoeld voor de

overheid via interne media (DGARNECONTACT, tijdschrift

Osmose) en seminaries ( ‘Infomiddagen’)

2016 en volgende jaren

4 Drukken en verspreiden van informatiebrochures over het

maatregelenprogramma in het kader van publieke

evenementen (Waalse Waterdagen, Landbouwbeurs van

Libramont, Assises de l'Eau ...).

2016

5 Organisatie van studiedagen die worden ingedeeld op

basis van de thema’s en doelgroepen

2016 en volgende jaren

6 Het versturen van informatie via nieuwsbrieven en sociale

netwerken

(Twitter-account

DGO3_DEE). Communicatie

die kan worden verzekerd door partners (bijv.

Facebook-

en

Twitter

-accounts van Rivierencontracten,

Twitter

van

‘Vive Wallonië’,

Twitter

van het DGO4)

2016 en volgende jaren