Tweede beheerplannen
Maatregelenprogramma
Pagina 72 van 79
Informatiefiche van de maatregel
0640_02 - Ontwikkeling van een algemene communicatie- en bewustmakingsstrategie op
lange termijn voor alle wateractoren
Onderwerp
De maatregel is bedoeld om te communiceren over enerzijds het thema water met de
verschillende belanghebbenden (het grote publiek, bepaalde belanghebbenden), en
over anderzijds de voortgang van de wetgeving en de toepassing ervan in Wallonië.
Dankzij het gebruik van moderne middelen die zijn aangepast aan elk publiek kan de
autoriteit bepaalde maatregelen beter communiceren en afdwingen. Communicatie
binnen de administratie (intra-Waalse Overheidsdienst) wordt ook overwogen.
Er zal prioriteit worden gegeven aan de communicatie met betrekking tot de inhoud
van het maatregelenprogramma van de tweede cyclus beheerplannen voor 2015-2021.
Motivatie
Enerzijds moeten de wateroperatoren en het grote publiek worden geïnformeerd over
de status van de waterlichamen en de uitdagingen van de Kaderrichtlijn Water.
Anderzijds moet het maatregelenprogramma dat is voorzien in het kader van de
tweede cyclus beheerplannen per stroomgebiedsdistrict worden meegedeeld en
uitgelegd aan het grote publiek en de medewerkers van de administratie
Uitvoering
In eerste instantie wil het project communiceren over de status van de waterlichamen
door verspreiding van een rapport. Vervolgens zal de communicatie betrekking hebben
op de stroomgebiedsbeheersplannen en het maatregelenprogramma dat moet
worden uitgevoerd, via seminaries die bedoeld zijn voor de administratie en
vervolgens een verspreiding naar het grote publiek via een internetplatform en sociale
netwerken.
Stappen
Voorlopige planning
1 Propaganda in verband met een openbaar onderzoek naar
de stroomgebiedsbeheersplannen in het kader van de
Landbouwbeurs van Libramont
2015
2 Actualisering, bewerking en online publicatie van het
rapport met de gegevens van de monitoringnetwerken
voor de waterkwaliteit
2016
3 Verspreiding van de informatie die is bedoeld voor de
overheid via interne media (DGARNECONTACT, tijdschrift
Osmose) en seminaries ( ‘Infomiddagen’)
2016 en volgende jaren
4 Drukken en verspreiden van informatiebrochures over het
maatregelenprogramma in het kader van publieke
evenementen (Waalse Waterdagen, Landbouwbeurs van
Libramont, Assises de l'Eau ...).
2016
5 Organisatie van studiedagen die worden ingedeeld op
basis van de thema’s en doelgroepen
2016 en volgende jaren
6 Het versturen van informatie via nieuwsbrieven en sociale
netwerken
(Twitter-account
DGO3_DEE). Communicatie
die kan worden verzekerd door partners (bijv.
Facebook-
en
-accounts van Rivierencontracten,
van
‘Vive Wallonië’,
van het DGO4)
2016 en volgende jaren