Uitdagingen voor een betere waterbescherming in Wallonië - page 12

12
Waals programma inzake waterbeheer
|
Systematisch overzicht
In België zijn de gewesten binnen hun grondgebied
bevoegd voor het waterbeleid. Omdeze reden impliceert
de toepassing van de waterkaderrichtlijn in België dat,
voor eenzelfde internationaal stroomgebiedsdistrict,
meerdere beheersplannen worden opgesteld door
de drie gewesten en door de federale overheid (deze
laatste is bevoegd voor territoriale en kustwateren).
Voor de internationale stroomgebiedsdistricten van de
Maas en de Schelde vindt de internationale coördinatie
met de oeverstaten (Frankrijk, Groothertogdom
Luxemburg, Nederland, Duitsland), het Vlaamse
Gewest, het Brusselse Gewest en de Belgische federale
staat plaats binnen de
I
nternationale
M
aas
c
ommissie
(
IMC
) en de
I
nternationale
S
chelde
c
ommissie (
ISC
). In
het geval van het internationale stroomgebiedsdistrict
van de Rijn, gebeurt de coördinatie binnen het
‘coördinatiecomité Rijn’ van de
I
nternationale
C
ommissie ter
b
escherming van de
R
ijn (
ICBR
). In dit
kader heeft de internationale samenwerking tussen
Wallonië en de buurlanden het mogelijk gemaakt om
zogenaamde ‘overkoepelende’ beheersplannen op te
stellen op basis van de uitdagingen vastgesteld binnen
deze internationale stroomgebiedendistricten.
Bovendien vindt er op Belgisch niveau regelmatig een
formele samenwerking plaats tussen de verschillende
bevoegde instanties binnen het
C
omité de
C
oordination
pour la
P
olitique
I
nternationale de l’
E
nvironnement
(
CCPIE
), vooral met betrekking tot de internationale
dossiers met betrekking tot water zoals de Europese
richtlijnen en de overeenkomsten van de VN.
Wat betreft de waterwegen, bestaan er op interregionaal
en internationaal niveau technische coördinatie-
instanties, vooral voor het gecoördineerde beheer van
de hydraulische bouwwerken met een interregionale
impact, via de
C
oncertation
I
nterrégionale des
V
oies
H
ydrauliques (
CIVH
), en worden er nieuwe projecten
uitgevoerd zoals de verbinding Seine-Schelde.
In een minder formeel kader, worden er ook bilaterale
contactentussenregio’senbuurlandengeorganiseerdom
nuttige informatie uit te wisselen zoals ‘terreingegevens’
in verband met de grensoverschrijdende waterlopen
en aquifers
*
, bijvoorbeeld over de toestand van de
watermassa’s, de beoogde maatregelen voor deze
watermassa’s, enz. Om de grensoverschrijdende
samenwerking efficiënt te consolideren, moeten deze
bilaterale uitwisselingen worden geïntensifieerd, vooral
door frequente contacten tussen deskundigen van de
verschillende bevoegde besturen.
De interregionale en internationale samenwerking
intensifiëren
8
© Contrat de rivière Escaut-Lys
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20
Powered by FlippingBook